Vad är en Pivottabell i Excel?

Åter igen bra tipps från Exelkungen

Säkert har du hört talas om begreppet Pivottabeller i Excel.
Men kommer du verkligen igång att använda dem?

Med hjälp av en pivottabell kan du snabbt och enkelt göra en sammanställning av en stor mängd data. Nedanstående bild visar en enkel, men effektiv, tillämpning av pivottabeller:

 

 

 

 

Pivottabellen, dvs sammanställningen till höger på bilden ovan, ger alltså en mycket konkret och effektiv summering av ett större datamaterial.

Några olika syften med Pivottabeller kan t ex vara:

  • Vaska fram totaler mm. per något
  • Göra en datamängd mer förståelig (gruppering)
  • Skapa presentationer eller underlag för analyser

Är det svårt att arbeta med pivottabeller?
Nej, inte alls. När man väl har kommit igång så är det inte alls svårt, och pivottabellen blir snabbt ett grundverktyg som du bär med dig i din arbetsvardag.

Hur kan jag lära mig göra egna pivottabeller?
Gå in på www.excelkungen.com så hittar du grym hjälp med att skapa egna tabeller likt ovan.

Be Careful Out There
El Sunko

Kommentera gärna inlägget :-)